RM-SYSTÉM»Události»Strojírenské VÍTKOVICE zahájily přechod druhé stovky aut na CNG

Strojírenské VÍTKOVICE zahájily přechod druhé stovky aut na CNG

19.09.2011 14:45
Ostravská strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP zahájila přechod druhé stovky svých firemních vozidel na pohon stlačeným zemním plynem (CNG). Do příštího roku bude na toto ekologické palivo budoucnosti jezdit už 300 vítkovických automobilů.

„V roce 2007 to byla pouhá 3 auta a koncem roku 2010 jsme ve flotile měli 101 osobní vozidel s pohonem na CNG. Roční úspora nákladů na PHM a úspora díky nulové silniční dani byla 2,7 milionu korun. Celková roční úspora po ukončení obměny bude zhruba 8 milionů," uvedl předseda představenstva a generální ředitel strojírenské společnosti VÍTKOVICE, a.s., Jan Světlík.

Skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP se v tuzemsku stala lídrem v prosazování zemního plynu do dopravy. Důvodem je fakt, že CNG je v současnosti nejekonomičtější a nejekologičtější palivo, kterým můžeme prakticky okamžitě nahradit tradiční kapalné pohonné hmoty. Úspory nákladů na pohonné hmoty (PHM) při provozu osobních vozidel na CNG ve srovnání s benzinem jsou více než 50 % a při provozu vozidel na CNG ve srovnání s naftou 30%. Při srovnání výdajů na PHM za vozidlo a rok je úspora ještě markantnější. Vozidlo na CNG stojí jeho provozovatele jen zhruba třetinu toho, co zaplatí dopravce za benzín nebo naftu (při ujetí 20 tisíc kilometrů za rok vozem Volkswagen Passat se spotřebou 9 litrů benzínu nebo 8 litrů nafty na 100 kilometrů).

„Udělali jsme si zajímavé srovnání. Náklady na provoz 4,5 milionu aut v České republice by při přechodu z benzínu na plyn klesly o více než 194 miliard korun. Při přechodu z nafty na plyn je globální úspora zhruba 156 miliard korun za rok. Když se podíváme na jiné trhy, které nás zajímají, je to ještě markantnější. Jestliže v Moskvě jezdí čtyři miliony aut, tak jen v této metropoli by se ročně ušetřilo 140 až 173 miliard korun ročně," upozornil J. Světlík.

Kromě ověřených ekonomických úspor jsou významným faktorem hovořícím pro CNG výrazně nižší emise. Zavedením CNG v dopravě vyřešila řada velkoměst po celém světě problémy se smogem a kvalitou ovzduší. Emise CO2 by v ČR mohly klesnout o čtvrtinu, CO a NOx o 90 % a polétavý prach prakticky na nulovou hodnotu (až o 100 %).

Třetí položkou výhod CNG proti klasickým PHM jsou i dodatečné úspory dopravců, které plynou z faktu, že plyn nelze snadno odcizit. Významným hlediskem je také bezpečnost. Technologie skladování a čerpání zemního plynu jsou v současné době na špičkové úrovni a podle výsledků zkoušek jde o bezpečnější palivo, než jsou ta tradiční, což platí i o LPG.

V loňském roce načerpali dopravci v České republice poprvé více než 10 milionů m3 CNG. To znamená, že současná spotřeba zemního plynu odpovídá podílu 0,3 % z celkového množství spotřebovaných pohonných hmot. Cílový stav by se měl ale pohybovat okol 10 %.

Skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP pracuje na využití CNG v dopravě v několika směrech najednou. Kromě aut a techniky na CNG má několik vlastních plnicích stanic a provozuje i velkou veřejnou plničku, která se v Ostravě natolik osvědčila, že k ní přibude další. Dělá přestavby benzínových automobilů na kombinovaný pohon s CNG, a to i pro externí zájemce. Spolupracuje na zavádění vozidel na CNG s dopravními podniky, s policií, s poštou. Jeden z hmatatelných výsledků v oblasti přestaveb vozidel na pohon CNG je zakázka získaná ve výběrovém řízení města Ostravy. Jedná se o přestavbu služebních vozidel městské policie na pohon CNG, kterou teď realizuje dceřiná společnost VÍTKOVICE Doprava. Skupina vyvinula a používá technologii CNG také k pohonu souprav převážecích vozů mezi halami uvnitř svých výrobních provozů a vyvinula i první českou dvounápravovou CNG lokomotivu pro lehký posun. Mimochodem, úspora nákladů na palivo je 30 procent už při zkušebním provozu, což je zhruba milion korun za rok. Lokomotiva dostala i cenu v soutěži Ministerstva dopravy „Výrazné inovace dopravních prostředků". Teď ve VÍTKOVICÍCH Doprava pracují na čtyřnápravové dvoumotorové lokomotivě o výkonu 500 kw pro České dráhy, které ji chtějí nasadit pro tažení regionálních osobních vlaků.

V rámci green technology mají VÍTKVOICE MACHINERY GROUP navíc zpracovánu koncepci výroby, skladování a využití CNG jak v dopravě, tak ve výrobě elektřiny a tepla, čímž bude vytvořen kompletní uzavřený technologický proces na bázi ekologicky čisté suroviny.

 

Zdroj:
Eva Kijonková, mediální zastoupení VÍTKOVICE MACHINERY GROUP,
tel.:+420 721 857 097, eva.kijonkova@vitkovice.cz, eva.kijonkova@seznam.cz


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy