RM-SYSTÉM»Události»Volkswagen přemýšlí o další továrně v Rusku, hledá ji Škoda

Volkswagen přemýšlí o další továrně v Rusku, hledá ji Škoda

22.06.2010 10:08
Největší evropská automobilka Volkswagen chystá expanzi na ruském trhu. Podle šéfa odborů Škody Auto hledá nové místo právě mladoboleslavská firma.

MLADÁ BOLESLAV Automobilový koncern Volkswagen zvažuje, že začne montovat vozy v Rusku v dalším závodě. Expanzi na tamním trhu mají přitom vést hlavně Češi. Podle člena dozorčí rady Škody Auto a šéfa odborů v automobilce Jaroslava Povšíka to souvisí s připravovanou velkou celosvětovou expanzí koncernu. "Škoda Auto dostala za úkol prověřit ještě jednu lokalitu v Rusku," napsal Povšík ve "svém" týdeníku Škodovácký odborář.
Vedení automobilky tyto informace odmítá a nechce blíže komentovat. "Není to rozhodně nic aktuálního a ani o ničem takovém není rozhodnuto," řekl mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Koncern Volkswagen na otázky ohledně nové továrny nereagoval. Povšík si i včera stál na svém a tvrdí, že informace o chystaném závodu je pravdivá. "Připravuje se teď ze Škodovky výprava do Ruska, která bude zkoumat vytipované lokality," dodal Povšík. Podle informací MF DNES nepůjde o výrobu v hale postavené na zelené louce, ale v již existující továrně. Jednou z lokalit má být Smolensk. Volkswagen má zatím v Rusku závod v Kaluze, 179 kilometrů jihovýchodně od Moskvy. Jeho kapacita není zcela naplněná. Koncern tu má ještě přitom v záloze dalších 600 hektarů v sousedství současného závodu, kde se kromě volkswagenů montují i škodovky.

Češi v Rusku

Češi jsou do Ruska zahraničními firmami v autoprůmyslu vysíláni čím dál častěji, nejen v případě automobilek. Například liberecký závod nadnárodního výrobce autodílů Magna slouží současně i jako "nadřízený" pro tři firemní továrny v Rusku.Na tamním trhu působí i řada českých dodavatelů dílů. Nejaktivnější z nich je táborský Brisk, který vyrábí snímače a zapalovací svíčky - v těch je na ruském trhu největší.
"Jít v roce 1995 do Ruska zpětně hodnotím jako nejlepší nápad v podnikání," pochvaluje simajitel Brisku Mojmír Čapka. Expanzi Volkswagenu v Rusku vidí jako logickou. "Je potřeba tu mít připravené kapacity pro případ dalšího růstu, a ne začít stavět, až když tu už všechny automobilky budou," míní Čapka.
V Rusku se loni prodalo kolem půldruhého milionu aut, ale prodeje během krize hodně spadly. Poptávku oživilo až šrotovné, díky kterému se má letos v Rusku prodat 1,6 milionu aut. Podle některých odhadů se má jejich počet během několika let zdvojnásobit. Škoda loni prodala v Rusku 33 tisíc aut. V Kaluze vyrábí oktávie, fabie, z rozložených dílů se v Rusku montují i vozy Yeti. Podobně se v Kaluze kompletují i vozy Audi, ale podle informací ruského tisku má tato montáž skončit. Snaha zahraničních firem posílat do Ruska Čechy má logiku, myslí si Čapka. A to nejen kvůli jazykům. "Češi mají v Rusku při jednáních lepší pověst než třeba strozí Němci," podotkl Čapka. I Volkswagen v Rusku vede Čech: bývalý místopředseda vlády a někdejší personální šéf Škodovky Martin Jahn. Ten včera spekulace o novém závodě odmítl komentovat.


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy