RM-SYSTÉM»Události»Volkswagen chce koupit italské designéry

Volkswagen chce koupit italské designéry

20.05.2010 10:41
Německá automobilka připravuje akvizici firmy Italdesign Giugiaro Právě Italdesign navrhla i VW Golf, nejúspěšnější volkswagen všech dob

Německý koncern Volkswagen, momentálně třetí největší automobilka světa, koupí kontrolní podíl v největší italské designérské a inženýrské firmě, společnosti Italdesign Giugiaro. S odvoláním na dva důvěryhodné zdroje to včera uvedl server Automotive News Europe.

Akvizice má být podle serveru oznámena začátkem příštího týdne. Obě společnosti, jak Volkswagen, tak Italdesign, odmítly informaci komentovat.

Záměr odpovídá plánu německé automobilky, která chce být v roce 2018 největším automobilovým výrobcem na světě s roční produkcí na úrovni deseti milionů vozů. K dosažení tohoto cíle potřebuje Volkswagen více designérů a inženýrů, než má nyní k dispozici. Například jen v letošním roce plánuje uvést na trh 60 nových a faceliftových modelů.

Firma Italdesign, kterou Giorgetto Giugiaro (71) založil v roce 1968, má aktuálně 975 pracovníků, z toho je 920 designérů, techniků a inženýrů. Většina lidí pracuje v sídle firmy v Moncalieri, asi 15 kilometrů jižně od Turína.

Italdesign je soukromou firmou, kterou společně vlastní Giorgetto Giugiaro jako šéf představenstva se svým synem Fabriziem (45), který ve firmě vede designovou a modelovou divizi. Očekává se, že i pod křídly VW oba zůstanou ve svých funkcích. Italská firma dosud neuzavřela loňský rok, jediná dostupná data jsou za rok 2008. Tehdy Italdesign zvýšil meziročně obrat o 6,2 procenta na 136 milionů eur, tedy asi 3,4 miliardy korun.
Firma Italdesign navrhla desítky velmi úspěšných modelů, od vozu Alfa Romeo 159 po Maserati 3200 GT. Je autorem konceptu Bugatti EB 218, navrhla Ferrari GG50, pracovala pro automobilky BMW, Chevrolet, Daewoo, Fiat, Ford, Hyundai, Suzuki - a také pro koncernové značky Volkswagen, Lamborghini a Seat. Právě Italdesign je tvůrcem vozu VW Golf, nejúspěšnějšího volkswagenu všech dob.

Zatímco s výsledky designérské práce firmy Giorgetta Giugiara se automobilky chlubí na světových autosalonech, práce inženýrů a techniků zůstává utajena. Technická řešení, která úzce souvisí s designem, totiž představují know-how, které umožňuje originální designérská řešení. V posledních pěti letech firma jen v jednom případě povolila zveřejnit technické řešení navrhovaného vozu.

Šlo o druhou generaci vozu Mini německé automobilky BMW v provedení hatchback, kombi i ve verzi Clubman. Italdesign Giugiaro se mimo jiné podílel na technickém řešení vozů Citroen C3 Pluriel a na poslední generaci modelu Renault Megane.
Koncern Volkswagen, zahrnující celkem devět značek včetně české Škody Auto, je v současnosti největší evropskou automobilkou. Firma koncem loňského roku koupila 49,9 procenta v německém výrobci sportovních vozů Porsche za 3,9 miliardy eur, asi sto miliard korun. Porsche by se mělo v roce 2011 stát desátou značkou skupiny Volkswagen.

V polovině dubna Volkswagen úspěšně dokončil navýšení kapitálu. Firma vydala téměř 65 milionů nových preferenčních akcií, za které získala zhruba 4,1 miliardy eur, tedy asi 105 miliard korun. Peníze chce využít k financování postupného převzetí Porsche.

Po loňském propadu zisku, meziročně o 80 procent na 960 milionů eur (asi 24,5 miliardy korun), letos Volkswagen ožívá. V dubnu meziročně zvýšil prodej o 11 procent na 603 600 vozů. Za první čtyři měsíce letošního roku tak prodej stoupl o 21 procent na 2,34 milionu vozů.

20.5.2010, Vladimír Kaláb, Hospodářské noviny


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy