RM-SYSTÉM»Události»Anthony Denny: Na expanzi teď nemyslíme, hlavní je zisk

Anthony Denny: Na expanzi teď nemyslíme, hlavní je zisk

11.05.2010 10:20
Ani po letošním roce se síť autobazarů AAA Auto patrně nebude výrazně rozšiřovat na nové trhy. Jak tvrdí generální ředitel firmy Anthony James Denny, nyní je nejdůležitější dostat se do zisku.

* E15: Podle hospodářských výsledků AAA Auto se zdá, že firma krizi překonala. Je to tak?

Pokud bych řekl, že ano, bylo by to jisté optimistické zjednodušení. Náš byznys se pořád nachází v obtížných podmínkách, na trhu vládne nejistota a sezonní výkyvy jsou o to horší. Na příkladu vzrůstajícího prodeje užitkových vozů za posledních šest měsíců minulého roku můžeme vidět, jak se náš byznys vyvíjel. A to nejen co se týká objemu prodaných vozů, ale i trendu obchodu.

 

* E15: A co zbývá ještě dodělat, abyste mohl říct, že krizi máte za sebou?

Je toho před námi ještě dost. Management firmy musí doladit změnu našeho byznys modelu, který by odpovídal stávajícím tržním podmínkám, musíme také dovést do konce rozpracovanou restrukturalizaci vnitřního uspořádání firmy. Stále jsme v těžkých podmínkách trhu a nemyslím si, že by letos došlo k výraznému zlepšení.

 

* E15: Co konkrétně znamená dokončit vnitřní restrukturalizaci firmy?

Je to nikdy nekončící práce. Začali jsme to dělat před dvěma roky a byly to opravdu těžké měsíce. Zvláště loňská zima byla strašidelná. Nikdo, a tedy ani my ne, nevěděl, kde se propad zastaví. Museli jsme tedy něco začít dělat. První výsledky se dostavují letos. Když se podíváte na oddělení administrativy a podpory, tyto oblasti vypadají úplně jinak než před léty. Pravda, museli jsme propouštět, ale podařilo se tím snížit náklady. Dále jsme se soustředili na prodej jen těch nejlikvidnějších vozů, v tom chceme i nadále pokračovat.

 

* E15: Jaká je strategie firmy pro nejbližší období?

Jednoznačně orientace na příjmy. Víte dobře, že krize nebo recese obecně sníží příjmy firem, takže na to musíte reagovat i snižováním nákladů. Ale pro nás je nyní důležitější soustředit se na to, abychom byli schopni zvýšit příjmy firmy. A to má hodně aspektů. Nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí.

 

* E15: Jak se během krize změnila průměrná cena prodávaných aut?

Z našich statistik vyplývá, že se průměrná cena auta každým rokem oproti stejné ceně v roce 2007 mírně snižovala, ruku v ruce se snižující se výkupní cenou vozů, což bylo způsobeno především zmenšující se poptávkou po autech. Průměrné provozní náklady na auto se daří udržet na stabilní úrovni, případně lehce poklesly.

 

* E15: Museli jste také zastavit expanzi firmy. Jak to s průnikem na další trhy vypadá nyní?

Nyní se chceme soustředit na český a slovenský trh. Faktem ale je, že výhledově expanzi na trhy nevylučujeme. Co se týká Maďarska, to může být příležitostí, ale země se musí nejdříve ekonomicky uzdravit. A podle výsledků naší analýzy mezi tamními obchodníky by k obratu mohlo dojít po roce 2012. Pak uvidíme. Ptáte-li se mě na Rusko, tak tamní trh je velkou výzvou. Monitorujeme neustále možnosti vstupu, a budou-li okolnosti příznivé, uděláme to.

 

* E15: Uvažujete tedy o nějakých akvizicích v Česku nebo na Slovensku?

Vzhledem k tomu, že oba trhy zůstávají nadále náročné, pro nejbližší měsíce rozhodně žádné akvizice neplánujeme. Na obou trzích máme jasnou prioritu - být ziskoví. Chceme pokračovat v trendu a zvýšit maximálně ziskovost. Oba trhy nicméně vykazují velký potenciál.

 

* E15: Jak moc velké riziko jsou pro váš byznys problémy, které má nyní viditelně Řecko a skrytě možná další státy?

To je velký problém a bojíme se dopadů řecké krize. Vzhledem k tomu, že naše cílová skupina je velmi citlivá na finanční výkyvy, jakýkoli podnět, který může zkazit náladu na trhu, na náš byznys rychle dopadne. Prodej ojetých aut je finančně náročný byznys a pokud by se kvůli potížím s rozpočty státu ztížily peněžní toky, znamenalo by to pro některé firmy velké těžkosti. Jsme rádi, že tento problém byl Evropskou centrální bankou prozatím vyřešen.

 

* E15: Bylo by pro váš byznys v tuto chvíli lepší, pokud by mělo Česko společnou evropskou měnu?

Rozhodně ne.

 

* E15: Změnil se kvůli krizi nějak běžný pracovní den Anthonyho Jamese Dennyho?

Náplní nikoli, technicky víc. Za poslední dva roky jsem musel začít sledovat víc čísla, výkazy a nejrůznější statistiky místo toho, abych vyhledával obchodní příležitosti nebo domlouval nějaký velký byznys. Musel jsem také začít více komunikovat se všemi zaměstnanci tak, jak tomu bývalo v minulosti.

 

* E15: A řekl byste, že vás i po krizi mají zaměstnanci rádi?

Nemyslím, že je to stejné jako kdekoli jinde. Někteří ano, jiní ne. Máte ale pravdu v tom, že jsem se kvůli dopadům krize stal osobnějším. Víc se jich ptám, co se jim v AAA líbí a co ne.

 

* E15: Změnil jste kvůli udržení dobrých lidí motivační programy?

Pro vrcholový management máme velmi motivační program nákupu akcií firmy. Pro zaměstnance, kteří si chtějí zvýšit kvalifikaci, pak vzdělávací programy.

 

* E15: Údajně podporujete růst akcií firmy nečekanými nákupy...

Tak to rozhodně ne. Nekoupil jsem nyní žádné akcie, které by byly v rozporu s mými dříve oznámenými plány a o nichž by nevěděl dozor nad kapitálovým trhem České národní banky. Je možné, že nějaký velký investor akcie skupuje, ale já to nyní nejsem.

 

* E15: Když se začaly obchodovat vaše akcie na burze, vnímala veřejnost firmu lépe než dnes. Proč podle vás veřejnost tak rychle mění názory?

Tohle není problém jen Česka. Navíc zažíváme krizi a v ní se každá firma musí chovat tak, aby přežila. A to většinou znamená dělat nepopulární kroky jako propouštět, nezvyšovat mzdy a omezovat výdaje. A to na popularitě nepřidá. AAA Auto se navíc pohybuje v byznysu, který je svým způsobem kontroverzní. Možná ale, že veřejnost zase začne vnímat AAA Auto pozitivně a bude říkat: Jo, s áčkama mám dobrou zkušenost.

 

******************************************************************************************************

 

Za poslední dva roky jsem musel začít sledovat víc čísla, výkazy a nejrůznější statistiky, místo abych vyhledával obchodní příležitosti nebo domlouval nějaký velký byznys

 

Anthony James Denny (48)

Čechoaustralan, syn českého emigranta z roku 1948, absolvent Ryde College of Horticulture. Jeho rodným jazykem je angličtina, částečně hovoří také česky. Kariéru začínal jako burzovní makléř, posledních více než dvacet let se věnuje obchodu s ojetými vozy. Od roku 1992 žije v České republice, kam zpočátku dovážel nové a ojeté vozy z USA. V roce 1994 otevřel v Česku první autobazar a postupně rozšiřoval obchodní aktivity, od roku 2004 i do zahraničí. V září 2007 vstoupila jím vlastněná firma AAA Auto na burzy v Praze a v Budapešti. Denny prostřednictvím burzy prodal čtvrtinu akcií firmy, tři čtvrtiny akcií stále drží.

 

11.5.2010, Eduard Erben, E15


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.