RM-SYSTÉM»Události»Microsoft chce mladé duše, má pro ně mobil

Microsoft chce mladé duše, má pro ně mobil

13.04.2010 09:56
Facebook, hudba a internet jsou podle firmy potřeby mladých Novinka KIN se do Evropy dostane nejdříve na podzim

Teenageři a sociální sítě - to je vlna, na které se chce svézt Microsoft do světa mobilních telefonů. Včera totiž představil svůj první telefon KIN, jenž vyvinul ve spolupráci s operátory Verizon Wireless a Vodafone. Novinka by se měla ve dvou verzích vyrábět v továrnách japonského Sharpu.

Mobil s dotykovým displejem a vysouvací plnohodnotnou klávesnicí, pěti nebo osmimegapixelovým fotoaparátem určeným pro focení i v temných prostorech by měl být šit na míru právě teenagerům, kteří naplno využívají všechny možnosti sociálních sítí, jako je Facebook nebo Twitter. Pomocí telefonu tak bude možné vytvářet komplexní deník s fotkami, videi nebo statusy. Odpovídá tak na trendy mobilního světa, jimž dnes vládnou jednoznačně data a připojení na web.

Šance by tu byla „U teenagerů bude novinka asi průchodnější, protože náročnější klientela si telefony vybírá podle jiných kritérií," říká Luděk Vokáč ze serveru Mobil.cz. Microsoft se tak pokouší definovat novou skupinu uživatelů - komunitní generaci mladých. „V této oblasti vidíme velkou šanci. Komunitní generace potřebuje více než jen telefon, chce sdílet fotky a být v kontaktu se svými přáteli," říká Robbie Bach, prezident divize zábavy v Microsoftu. Podle kritiků už ale přesně tuto skupinu uživatelů už před třemi lety oslovil Apple se svým iPhonem.

I tak je další „internetový" telefon jen nahrávka pro operátory. „KIN ukazuje novou cestu, jak být stále on-line, a jsme rádi, že můžeme novince pomoci," říká John Haroobin z amerického Verizon Wireless, který bude od května exkluzivním dodavatelem nového telefonu v USA. V Evropě by se o KIN měl starat od podzimu Vodafone. Cenu Microsoft neoznámil. Známo není ani datum uvedení mobilu v Česku. Všechno v jednom KIN může Microsoftu pomoci sloučit většinu aktivit, které přímo nesouvisí s jeho klasickým byznysem - vývojem softwaru, do jednoho přístroje. Operační systém Windows pro mobily využívá podle analýzy společnosti Canalys v současné době kolem devíti procent telefonů na trhu. Konkurenční iPhone OS už ale drží procent patnáct a Android od Google se během dvou let dostal na pět procent. Světový prodej mobilů by měl letos vzrůst o 11 až 13 procent a podle společnosti Gartner by na tom měl mít vliv i nástup levných chytrých telefonů typu KIN.

Firma vedená Stevem Ballmerem se však snaží napodobit a dohnat hlavně jednoho ze svých největších konkurentů - Apple. KIN totiž bude prvním mobilem s Windows, který bude fungovat i jako mp3 přehrávač Zune, s nímž Microsoft přišel už před čtyřmi lety, ale nepodařilo se mu prorazit. Zároveň bude moci protlačit svůj vyhledávač Bing.

Softwarová jednička se totiž během posledních let dostala z pozice tahouna spíš do pozice jezdce, který dohání zrychlující peloton. Applu se podařilo iPhonem změnit telekomunikační byznys a teď se chystá na vydavatelský byznys s tabletem iPad. Google se prosazuje se svým operačním systémem Android a prohlížečem Chrome, který má již kolem 10 % trhu. Pomalu tak dohání Internet Explorer.

 

13.4.2010, Jan Beránek, Hospodářské noviny


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy