RM-SYSTÉM»Události»Microsoft dohání s Office 2010 náskok Googlu

Microsoft dohání s Office 2010 náskok Googlu

18.02.2010 10:19
Šéf obchodní divize Microsoftu Stephen Elop se připravuje na největší otřes na trhu s kancelářským softwarem, který má roční obrat 19 miliard dolarů (362 miliard korun), za poslední desetiletí.

Americký softwarový gigant se chce utkat s Googlem s programy, které fungují prostřednictvím internetu. Dva roky poté, co se stal šéfem obchodní divize Microsoftu, říká Elop, že takzvaný cloud computing a sociální sítě vytvořily „konstruktivní narušení trhu", které podle jeho názoru není hrozbou, ale naopak by mohlo být novou příležitostí. Průkopníkem cloud computingu, při kterém jsou programy a služby uložené na serverech na internetu a uživatelé je používají prostřednictvím svého prohlížeče, je Google, Microsoft v této oblasti dosud zaostával.

Situaci má změnit nová verze kancelářského balíku Office 2010, kterou Microsoft uvede na trh v červnu. Bude zahrnovat i internetovou verzi zdarma, která nabídne například schopnost spolupracovat a sdílet dokumenty přes internet.

Internetovou verzí svého kancelářského balíku chce Microsoft přímo konkurovat podobnému softwaru od Googlu - Google Docs. V budoucnosti by mohl podle agentury Bloomberg do této verze přidat další funkce, třeba ve stylu mikroblogovacího systému Twitter, které by umožnily uživatelům zveřejňovat krátké zprávy.

Právě internetové funkce by mohly být pro řadu zákazníků argumentem, proč přejít ze současného softwaru na nový Office 2010. Jeho testovací verzi si už ze stránek Microsoftu stáhlo 4,5 milionu uživatelů. Před Microsoftem však leží dilema, jak zachovat současné marže z prodeje kancelářského softwaru, které dosahují až 64 procent, a zároveň uvést bezplatné aplikace založené na vzdáleném přístupu přes internet. Pokud bude totiž mít Microsoft uložený Office na svých vlastních serverech a jeho zákazníci k němu budou přistupovat online, bude mít vyšší náklady než v případě softwaru, který je nainstalovaný přímo v počítačích zákazníků. Microsoft si nicméně slibuje, že příjmy z dodatečných služeb, jako je například technická podpora, nejenže pokryjí zvýšené náklady, ale navíc přinesou další zisk.

Podle analytika Matta Rosoffa přechod k internetové verzi Office může snížit marže o pět až deset procentních bodů. „Elopovým úkolem je pohybovat se opatrně a nepodkopávat tradiční softwarové podnikání," upozorňuje Rosoff. „Nechcete dát všem Office zdarma přes internet, protože to ohrožuje velmi výhodný obchod, ale budete to muset dělat."

 

18.2.2010, Pavel Škopek, Lidové noviny


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy