RM-SYSTÉM»Události»Metrostav a Hochtief získaly zakázku za téměř 19 miliard

Metrostav a Hochtief získaly zakázku za téměř 19 miliard

15.12.2009 10:37
Prodloužení pražského metra o čtyři stanice má vyjít na 18,7 miliardy Stavět se má začít již začátkem příštího roku. Skončit se má za pět let

Pražský dopravní podnik si v tendru vybral dodavatele na prodloužení linky A pražského metra z Dejvic do Motola. Zakázku v hodnotě 18,7 miliardy korun získá sdružení firem Metrostav a Hochtief CZ.

„Zatím se k tomu nechceme vyjadřovat, smlouva ještě není podepsána, ostatní účastníci tendru se stále mohou odvolat," říká mluvčí Metrostavu František Polák.

Podle mluvčího dopravního podniku Ondřeje Pečeného je vítěz znám dva týdny. Lhůta pro odvolání však ještě nevypršela. „Až pak bude možné smlouvy podepsat," vysvětluje Pečený. Kromě Metrostavu a Hochtief CZ se užšího kola výběrového řízení zúčastnily také firmy OHL ŽS a Strabag.

Počítá se s tím, že stavba začne hned z kraje příštího roku a firmy potvrdily, že už připravují stavební techniku.

Obří zakázka má stavební firmy zaměstnat na dalších šest let. Pražské zastupitelstvo chce na výstavbu uvolnit 10,7 miliardy korun, dalších osm miliard se má čerpat z fondů Evropské unie. Ve hře je ale inflace, která se může nepříznivě projevit v koncové ceně, která může vzrůst až na 21,6 miliardy korun. Další náklady ponese dopravní podnik, který bude muset dokoupit soupravy metra, zatím počítá s necelými dvěma miliardami.

Výstavba šestikilometrové první etapy prodloužení trasy A je prvním krokem k prodloužení metra směrem k pražskému letišti. To však ale nadále zůstává nejisté. Územní plán s metrem na pražské Ruzyni opět nepočítá.

Spory o to, zda směrem k letišti vést metro či železnice, se naplno vedou od devadesátých let. V roce 2005 se rozhodlo, že se dá přednost metru, které ale nepovede přímo, nýbrž přes odbočku směrem k motolské nemocnici. A tam má zatím končit. Další prodloužení na letiště přes Bílou Horu a Dlouhou Míli tak zůstává pouze na papíře.

Poslední plány počítaly podle starosty Prahy 6 Tomáše Chalupy s tím, že se pokračování poslední části metra A do Ruzyně začne stavět v roce 2018. Jenže město nyní v územním plánu, který má platit deset let od roku 2011, zakreslilo pouze trať do Motola. A pokračování na Ruzyň je pouze ve výhledu po roce 2021.

15.12.2009, Roman Šitner, Hospodářské noviny


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy