RM-SYSTÉM»Události»Nejcennější značkou v Evropě je Nokia

Nejcennější značkou v Evropě je Nokia

04.11.2009 09:25
Přední světový výrobce mobilních telefonů, finská Nokia, obhájil prvenství v žebříčku nejcennějších evropských značek. Evropský institut pro výzkum značek letos vyčíslil hodnotu Nokie na 35,22 miliardy eur (zhruba 926 miliard korun), což je osmiprocentní pokles proti loňsku.

Nokia, která je největším výrobcem mobilních telefonů na světě, je zdaleka největší finskou firmou. Od roku 2006 je její obrat vyšší než státní rozpočet Finska. Pro srovnání - loni firma vykázala tržby 50,7 miliardy eur, zatímco finská vláda letos hospodařila s rozpočtem přibližně 45 miliard eur.

 

Druhou nejcennější evropskou značkou je stejně jako loni francouzská značka luxusního zboží LVHM Group. Třetí pak skončila belgická InBev Group. Právě hodnota pivovarnické značky vzrostla v uplynulém roce nejvíce, a to o 56 procent. InBevu výrazně pomohla úspěšná akvizice amerického rivala AnheuserBusch, do jehož portfolia patří například značka Budweiser.

Podle ředitele Evropského institutu pro výzkum značek Gerharda Hrebiceka jsou v době hospodářské recese vítězi právě spotřebitelské značky, jejichž celková hodnota vzrostla meziročně o 5,8 procenta. Naopak největší dopady krize v Evropě pociťují firemní značky z oblasti financí a automobilového průmyslu.

Letos se poprvé do žebříčku 50 nejcennějších značek dostala i východoevropská firma. Na 39. místě skončil ruský mobilní operátor Beeline, hodnotu jehož značky institut vyčíslil na 7,9 miliardy eur.

Česko svého zástupce v první padesátce nemá. Nejcennější českou značkou je podle institutu Sazka, jejíž hodnota činí 444 milionů eur.

Institut hodnotí přes 3000 firemních značek ve 24 evropských zemích a 16 průmyslových odvětvích.

 

4.11.2009, Jana Horká, Hospodářské noviny


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy