RM-SYSTÉM»Události»Microsoft vyhrál vnutí Yahoo! svůj bitvu, Bing

Microsoft vyhrál vnutí Yahoo! svůj bitvu, Bing

30.07.2009 10:52
Událostí roku je spojení firem Microsoft a Yahoo!. Desetileté partnerství by mělo podle představ obou aktérů přitopit jedničce na webu – Googlu.

Nekonečné námluvy Microsoftu a Yahoo! nakonec nedopadly romantickým obřadem, ale spíš sňatkem z rozumu. Světová softwarová jednička se s internetovou dvojkou domluvila na desetileté spolupráci s tím, že Microsoft dodá vyhledávací služby a Yahoo! vyřeší reklamu, s níž má dlouhodobě větší a úspěšnější zkušenosti než Microsoft.

Společný podnik má trochu přitopit světové jedničce Googlu, která drží přes šedesát procent trhu. Yahoo! i Microsoft spolu dají dohromady sotva polovinu a i v tomto případě tahá Microsoft za ten kratší konec. Přesto nové spojenectví prospěje především Yahoo!, které je na rozdíl od Microsoftu na vyhledávání existenčně závislé.

Portálu by podle odhadů mělo spojení přinést během prvních pěti let 88 procent tržeb z inzerce, což znamená ročně 500 milionů dolarů navíc. K tomu ještě více než čtvrt miliardy ušetří na provozních nákladech. To jsou dobré zprávy pro finanční oddělení, ale ne pro vývojářský tým Yahoo!. Ten se totiž bude muset výrazně zmenšit. Nová šéfka Yahoo! už připustila, že dojde k propuštění blíže nespecifikovaného počtu zaměstnanců. Ti, co přežijí, ale už alespoň budou mít po roce nervozity konečně o své budoucnosti jasno. Bing proti krizi Microsoft díky dohodě nebude muset pokračovat v boji na více frontách a bude se moci soustředit jen na rozvoj vyhledávacího systému Bing. Navíc se dostane i k informacím o tom, co vyhledávají uživatelé Yahoo!. „Tato dohoda nám dává možnosti a prostředky na vytvoření budoucnosti vyhledávání," tvrdí Steve Ballmer.

A navíc je to po delší době pro firmu dobrá zpráva. Microsoft se totiž potýká s tvrdými údery ekonomické krize. Firmě navíc během druhého čtvrtletí poprvé od vstupu na burzu v roce 1986 klesly tržby.

V celém Sillicon Valley se kvůli krizi propouštělo už od konce loňského roku a jen Microsoft oznámil, že bude muset kvůli jedenáctiprocentnímu poklesu zisku propustit až pět tisíc zaměstnanců.

Přes to všechno se ale začíná ukazovat, že Ballmerův plán má něco do sebe. Šéf Microsoftu totiž po odchodu Billa Gatese do „důchodu" vyhlásil útok na internet. Do vývoje internetových služeb už nalil přes osm miliard dolarů a nemíní s investicemi do programátorů přestat ani během příštích pěti let. K programátorům Microsoftu by tak mělo ročně putovat pět až deset procent provozních příjmů. To v číslech znamená až jedenáct miliard dolarů, pro srovnání polovina ročního obratu největšího konkurenta Googlu.

Microsoft je také vzhledem ke snaze prosadit Bing na co nejvíce trzích ochoten i k ústupkům. I proto tuzemská webová jednička Seznam mění od pátku Google ve svých službách právě za Bing. „Dali nám lepší nabídku a umožnili nám využívat ve výsledcích vyhledávání náš reklamní systém," říká šéf Seznamu Pavel Zima.
dlouhá cesta ke spojení Námluvy trvaly přes rok, a nebyly vůbec bezbolestné. Chvíli to vypadalo i na násilné převzetí. Stály například křeslo zakladatele a dlouholetého šéfa Yahoo! Jerryho Yanga. Toho nahradila Carol Bartzová, která podle odborníků mírně otupila odpor vedení portálu k jednání s Microsoftem.

Tehdejší vedení Yahoo! totiž odmítlo prodat firmu Microsoftu za 47,5 miliardy dolarů. Navíc ještě loni v létě rozjelo jednání o reklamní spolupráci s největším konkurentem Googlu.

Tím si vysloužilo protesty některých akcionářů, jejichž podíly kvůli odmítání ztrácely na hodnotě. Kontroverzní finančník Carl Icahn se snažil o změnu vedení firmy tak, aby byla náklonnější jednání s Microsoftem. Google: Společný nepřítel Oba noví partneři se spojili nejen proto, aby si pomohli. Ale také proto, aby ztížili pozici Googlu. Tomu totiž rostou ramena a začíná provokovat Microsoft tím, že mu „leze do zelí".

Poté co Google loni představil svůj vlastní internetový prohlížeč Chrome, letos zahrozil Microsoftu s operačním systémem stejného jména. Příjmy z operačního systému Windows tvoří přitom skoro dvě pětiny zisku Microsoftu.

Chrome bude navíc stejně jako nová Windows 7 zaměřen především na malé a přenosné netbooky a už pět velkých výrobců ohlásilo, že s novým systémem počítá.

Microsoft už si uvědomil i budoucnost on-line aplikací, kdy není nutno mít software nainstalovaný v počítači, ale je možné jej používat jen přes internetový prohlížeč. Kancelářský balík v této podobě již zdarma dlouhodobě nabízí Google pod názvem Google Docs. Tým Steva Ballmera se také rozhodl pro podobný model a letos už bude k mání klasický balík Microsoft Office i v této podobě.

Googlu se ale daří i zbavovat se nevydařených investic. Tento týden se například dohodl se společností Time Warner o odprodeji pětiprocentního podílu v upadající firmě AOL. O prodej akcií, za něž dal před třemi lety miliardu dolarů a teď za ně dostane jen čtvrtinu, usiloval přitom už od února.

Google, Microsoft a Yahoo jsou ale jen představitelé „starého" internetového světa. V návštěvnosti jim začínají šlapat na paty sociální sítě jako Facebook nebo Twitter. O jejich úspěchu zatím sice víc než finanční ukazatele vypovídají počty uživatelů, ale je jen otázkou času, kdy vymyslí ten správný byznys model. I proto už drží Microsoft podíl ve Facebooku.

 

Dohoda nám dává možnosti a prostředky na vytvoření budoucnosti vyhledávání Steve Ballmer šéf Microsoftu.

Založení 1998 počet zaměstnanců 20 222 tržby 2008 21 mld dolarů založení 1998 počet zaměstnanců 20 222 tržby 2008 21 mld dolarů

 

Dlouhé námluvy Jak se vyvíjela jednání Microsoftu a Yahoo! o fúzi

Únor 2008 Microsoft oznámil svůj záměr koupit internetový vyhledávač Yahoo! Nabídl za něj 45 miliard dolarů. Už v květnu předchozího roku však na veřejnost pronikly informace, že má Microsoft o Yahoo! zájem. květen 2008 Microsoft stáhl svoji nabídku na převzetí Yahoo! za 47,5 miliardy dolarů (855 miliard korun), protože ji vedení Yahoo! považovalo za příliš nízkou a odmítlo ji. Vedení nepřijalo ani pozdější návrh Microsoftu na koupi pouhého internetového vyhledávače. 29. července 2009 Americké společnosti Microsoft a Yahoo! se dohodly na desetiletém partnerství v oblasti internetového vyhledávání a reklamy. Partnerství by mělo oslabit dominantní postavení největšího internetového vyhledávače Google na trhu s internetovou reklamou.

30.7.2009, Jan Beránek, Hospodářské noviny

 



RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy