RM-SYSTÉM»Události»AAA Auto prodělalo 193 milionů, cíl je provozní zisk

AAA Auto prodělalo 193 milionů, cíl je provozní zisk

01.09.2008 00:00
Největší středoevropská síť autobazarů AAA Auto je v těžké kocovině. Před rokem přitom party v její mateřské firmě vrcholila. Skupina mohutně investovala do zahraniční expanze, prezentovala optimistické odhady prodejů a výdělků a zlatým hřebem programu bylo uvedení akcií na pražskou a budapešťskou burzu.

Pak se ozvali sousedi a oslavu ukončili. Růst cen ropy provázaný s americkou hypoteční krizí vyvolal opatrnost, lidé šlápli při pořizování aut na brzdu a k tomu zaúřadoval nezvládnutý nárůst nákladů především kvůli zahraničním trhům.

Výsledek? Čistý zisk se za první pololetí meziročně propadl o tři sta šedesát procent a firma oznámila ztrátu atakující dvě stě milionů korun. Počet prodaných aut se při stejném srovnání snížil o devět procent na 35 tisíc aut a v létě byly zrušeny polské pobočky.

„Naším cílem je dostat se na kladné EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy, pozn. red.),“ uvedl k plánům na letošek šéf a většinový majitel firmy Anthony Denny.

Předpokládá, že do černých čísel by se firma mohla dostat příští rok. „V roce 2006 jsme dosáhli velmi dobrého zisku s šedesáti tisíci prodanými vozy. Věřím, že když příští rok prodáme stejné množství aut, dokážeme zisk zopakovat,“ říká Denny.

Předpovědi pro jeho branži však nevypadají růžově. Poptávka po nových i ojetých vozech klesla a převis nabídky tlačí ceny dolů. Další špatná zpráva pro AAA Auto, která většinu prodávaných aut zároveň vlastní. Podle Dennyho se snížily jejich ceny meziroč
Největší středoevropská síť autobazarů AAA Auto je v těžké kocovině. Před rokem přitom party v její mateřské firmě vrcholila. Skupina mohutně investovala do zahraniční expanze, prezentovala optimistické odhady prodejů a výdělků a zlatým hřebem programu bylo uvedení akcií na pražskou a budapešťskou burzu.

Pak se ozvali sousedi a oslavu ukončili. Růst cen ropy provázaný s americkou hypoteční krizí vyvolal opatrnost, lidé šlápli při pořizování aut na brzdu a k tomu zaúřadoval nezvládnutý nárůst nákladů především kvůli zahraničním trhům.

Výsledek? Čistý zisk se za první pololetí meziročně propadl o tři sta šedesát procent a firma oznámila ztrátu atakující dvě stě milionů korun. Počet prodaných aut se při stejném srovnání snížil o devět procent na 35 tisíc aut a v létě byly zrušeny polské pobočky.

„Naším cílem je dostat se na kladné EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy, pozn. red.),“ uvedl k plánům na letošek šéf a většinový majitel firmy Anthony Denny.

Předpokládá, že do černých čísel by se firma mohla dostat příští rok. „V roce 2006 jsme dosáhli velmi dobrého zisku s šedesáti tisíci prodanými vozy. Věřím, že když příští rok prodáme stejné množství aut, dokážeme zisk zopakovat,“ říká Denny.

Předpovědi pro jeho branži však nevypadají růžově. Poptávka po nových i ojetých vozech klesla a převis nabídky tlačí ceny dolů. Další špatná zpráva pro AAA Auto, která většinu prodávaných aut zároveň vlastní. Podle Dennyho se snížily jejich ceny meziročně v průměru o pět až sedm procent, u větších a méně atraktivních modelů šlo o desítky procent. Na každém podobném „ležáku“ na prodejní ploše tak firma přišla o tučnou sumu.

Jako obranu nasadilo AAA Auto tvrdé řezání nákladů, kterému padlo za oběť už téměř 1 600 zaměstnanců. V zimě by měla mít kolem dvou tisíc lidí. V době největšího růstu plánovala téměř dvojnásobek.

1.9.2008, Tereza Zavadilová, Mladá fronta DNES

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.