RM-SYSTÉM»Události»AAA Auto i přes lepší výsledky ve ztrátě

AAA Auto i přes lepší výsledky ve ztrátě

02.06.2008 00:00
'Skupina Autobazarů AAA Auto začíná osekávat náklady a snaží se dohnat hluboký propad z loňského roku. Výsledek hospodaření v prvním čtvrtletí sice předčil očekávání analytiků, zatím však není nijak výrazný. Autobazary hospodařily se ztrátou 5,3 milionu eur, tedy v přepočtu 132 milionů korun, proti zisku 12 milionů korun ve stejném období loňského roku. Za vším údajně stojí nízká poptávka po ojetých vozech. Firma ale prodala za první tři měsíce přes 18 tisíc automobilů, což znamená šestiprocentní nárůst.

"Počáteční zpomalení trhu, které se projevilo ve čtvrtém čtvrtletí roku 2007, pokračovalo dle našeho předpokladu i v prvním čtvrtletí 2008. Poptávka po ojetých vozech je velmi nízká na všech trzích, kde působíme, což je s největší pravděpodobností reakcí na vysoké ceny ropy, rostoucí inflaci a nejisté ekonomické podmínky. Náš cílový zákazník tedy odkládá nákup vozu na pozdější dobu," uvedl generální ředitel skupiny Anthony Denny. Oproti loňsku se zvýšily i tržby, a to o plných 15 procent na 115,3 milionu eur. Za hlubokou ztrátou tedy stojí zejména expanze do zahraničí, která prudce zvýšila náklady skupiny. Firma se je tedy snaží osekat a tvrdě se orientuje především na ziskovost. Do konce prvního čtvrtletí propustila 483 zaměstnanců z celkového počtu 3834, snížila počet vozů na skladě z devíti na sedm tisíc a o 40 procent snížila i počet služebních vozů pro zaměstnance. Ve druhém čtvrtletí bude úsporný program dále gradovat. Firmu opustí dalších zhruba 800 lidí, počet '
'Skupina Autobazarů AAA Auto začíná osekávat náklady a snaží se dohnat hluboký propad z loňského roku. Výsledek hospodaření v prvním čtvrtletí sice předčil očekávání analytiků, zatím však není nijak výrazný. Autobazary hospodařily se ztrátou 5,3 milionu eur, tedy v přepočtu 132 milionů korun, proti zisku 12 milionů korun ve stejném období loňského roku. Za vším údajně stojí nízká poptávka po ojetých vozech. Firma ale prodala za první tři měsíce přes 18 tisíc automobilů, což znamená šestiprocentní nárůst.

"Počáteční zpomalení trhu, které se projevilo ve čtvrtém čtvrtletí roku 2007, pokračovalo dle našeho předpokladu i v prvním čtvrtletí 2008. Poptávka po ojetých vozech je velmi nízká na všech trzích, kde působíme, což je s největší pravděpodobností reakcí na vysoké ceny ropy, rostoucí inflaci a nejisté ekonomické podmínky. Náš cílový zákazník tedy odkládá nákup vozu na pozdější dobu," uvedl generální ředitel skupiny Anthony Denny. Oproti loňsku se zvýšily i tržby, a to o plných 15 procent na 115,3 milionu eur. Za hlubokou ztrátou tedy stojí zejména expanze do zahraničí, která prudce zvýšila náklady skupiny. Firma se je tedy snaží osekat a tvrdě se orientuje především na ziskovost. Do konce prvního čtvrtletí propustila 483 zaměstnanců z celkového počtu 3834, snížila počet vozů na skladě z devíti na sedm tisíc a o 40 procent snížila i počet služebních vozů pro zaměstnance. Ve druhém čtvrtletí bude úsporný program dále gradovat. Firmu opustí dalších zhruba 800 lidí, počet vozů ve skladech se sníží na 6500. Společnost kontroluje náklady jednou týdně u každé pobočky zvlášť. Výsledkem je snížení celkových provozních nákladů více než o dvanáct procent a mzdových nákladů o 7,5 procenta, tedy oproti poslednímu čtvrtletí. Vedení však také omezilo výdaje na marketing, a to více než o třetinu. "Na nepříznivé podmínky jsme museli rychle reagovat změnou na ziskově orientovanou strategii.

Nižší tržby nás donutily snižovat náklady, zmenšovat naše pobočky a optimalizovat procesy," dodal Denny.

Firma zároveň ustupuje ze svých expanzivních cílů. V příštích pěti letech se bude více orientovat na své domácí trhy v České a Slovenské republice. I v těchto zemích ale bude výrazně zeštíhlovat. Velké pobočky budou nahrazovat malé, takzvané "baby" bazary. Vedení stanovilo přísnější požadavky na ziskovost pobočky a v případě, že nebudou splněny, bude pobočka uzavřena. Tento týden už firma zavřela tři pobočky, dvě v Maďarsku (Budaörs a Miskolc) a jednu v Polsku (Piaseczno). Zároveň nabídla k prodeji firmy, které nesouvisí s hlavním byznysem, jako je divize nových automobilů a budov. "Naší snahou je, aby nás nově definovaná strategie vrátila co nejdříve do ziskovosti. Nicméně lze očekávat, že tržní trendy na domácím i na ostatních trzích budou pokračovat i v průběhu roku 2008. Velmi pozitivním signálem pro skupinu je skutečnost, že v dubnu jsme již dosáhli bodu zvratu na úrovni EBITDA, měřeno na měsíční bázi. Naším cílem pro tento rok je dosažení kladného zisku EBITDA na kumulované bázi," tvrdí šéf ekonomické divize společnosti Kamil Ziegler.

2.6.2008,Robert Zelenka, E15'

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.