RM-SYSTÉM»Události»Nova je pro majitele zlatý důl

Nova je pro majitele zlatý důl

02.05.2008 00:00
Česká televize Nova je pro mediální skupinu CME spolehlivou továrnou na peníze. A to i přesto, že český trh není výjimkou v celosvětovém trendu: i tady válcuje televizi internet, diváků ubývá a televize si stěžují na pokles sledovanosti.

Jenomže i za této situace stoupl skupině CME zisk za první čtvrtletí roku o 86 procent na 74,7 milionu dolarů (1,2 miliardy korun).

Více než polovinu z této sumy do společné pokladny CME nasypali Češi. Český zisk byl znát dvojnásob díky výhodnému kurzu, protože CME coby firma registrovaná na Bermudách vede účetnictví v dolarech. V Česku koncern vydělal 44 milionů dolarů, což v americké měně znamená růst zisku o 71 procent, v korunách »jen« o 36 procent. »Téměř všechno to je Nova,« uvedla mluvčí CME Romana Tomasová. Další dva české kanály CME - Galaxie Sport a Nova Cinema - měly podle ní na konečná čísla zanedbatelný vliv.

I když se ani Nova nevyhnula úbytku diváků, situace na trhu jí nahrává. Díky rychlejšímu poklesu sledovanosti televize Prima a zkrácení reklamních časů na České televizi má Nova tak silné postavení jako nikdy dřív. »To má samozřejmě vliv na její tržby,« potvrzuje Štěpán Wolde z mediální agentury Media One.

Díky výsadnímu postavení si Nova mohla loni dovolit oznámit, že reklamu zdraží v průměru o pětinu. Z celkového koláče reklamních investic si tak za první čtvrtletí ukousla 54 procent - o deset procent víc než před rokem. Podle výzkumné společnosti CCC Data si tak přišla na 2,7 miliardy korun.
Česká televize Nova je pro mediální skupinu CME spolehlivou továrnou na peníze. A to i přesto, že český trh není výjimkou v celosvětovém trendu: i tady válcuje televizi internet, diváků ubývá a televize si stěžují na pokles sledovanosti.

Jenomže i za této situace stoupl skupině CME zisk za první čtvrtletí roku o 86 procent na 74,7 milionu dolarů (1,2 miliardy korun).

Více než polovinu z této sumy do společné pokladny CME nasypali Češi. Český zisk byl znát dvojnásob díky výhodnému kurzu, protože CME coby firma registrovaná na Bermudách vede účetnictví v dolarech. V Česku koncern vydělal 44 milionů dolarů, což v americké měně znamená růst zisku o 71 procent, v korunách »jen« o 36 procent. »Téměř všechno to je Nova,« uvedla mluvčí CME Romana Tomasová. Další dva české kanály CME - Galaxie Sport a Nova Cinema - měly podle ní na konečná čísla zanedbatelný vliv.

I když se ani Nova nevyhnula úbytku diváků, situace na trhu jí nahrává. Díky rychlejšímu poklesu sledovanosti televize Prima a zkrácení reklamních časů na České televizi má Nova tak silné postavení jako nikdy dřív. »To má samozřejmě vliv na její tržby,« potvrzuje Štěpán Wolde z mediální agentury Media One.

Díky výsadnímu postavení si Nova mohla loni dovolit oznámit, že reklamu zdraží v průměru o pětinu. Z celkového koláče reklamních investic si tak za první čtvrtletí ukousla 54 procent - o deset procent víc než před rokem. Podle výzkumné společnosti CCC Data si tak přišla na 2,7 miliardy korun.

Z výborných výsledků TV Nova nemá radost pouze majitel televize, ale také její šéf Petr Dvořák, který dobré výsledky své televize pocítí na bonusech. A to ještě po trhu kolují neověřené informace, podle kterých má od vedení nasmlouvané i další odměny - například za »zmizení reklamy z České televize« či za »zdržování digitalizace domácího televizního vysílání«. Obojí dopadlo díky politickým rozhodnutím právě ve prospěch Novy. Však ji také označují nové digitální televize, které svůj start musely neustále odkládat, za hlavního viníka svých potíží.

Tržby celé skupiny CME stouply za první kvartál na 223,5 milionu dolarů, čistý zisk se ze ztráty 0,3 milionu ve stejném období v roce 2007 vyšplhal na patnáct milionů. Na tyto pozitivní zprávy zareagovali i investoři na pražské burze a začali akcie CME okamžitě nakupovat. Ty ve středu posílily o 9,29 procenta na 1683 korun za kus.

Otázkou zůstává, jak to bude s Novou a CME dál. Celoplošným televizím v Česku už brzy přibude konkurence v podobě digitálních stanic, jejichž nástup se blíží. Už v červnu začne vysílat první z nich - stanice Z 1, patřící skupině J&T.

»Nova to rozhodně pocítí, ale bude to pořád ona, kdo bude na špici reklamy. Myslím, že trend v růstu tržeb a zisků celé CME tak bude pokračovat. Firma si hodně slibuje od rozvoje na Ukrajině a na Balkáně,« říká Ondřej Moravanský ze společnosti Cyrrus. Právě v těchto oblastech koncern teď hledá další nové televize ke koupi.

2.5.2008, Zuzana Luňáková, Jan Sochor, Hospodářské noviny

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy