RM-SYSTÉM»Události»Denny: S akcionáři bych mluvil, ale nejde to

Denny: S akcionáři bych mluvil, ale nejde to

28.04.2008 00:00
'V moderní prosklené budově Triport 3 na amsterdamském letišti Schiphol panuje klid. Drobná blonďatá recepční znuděně zívá, tři opraváři se vrtají v klubku kabelů vytažených ze stropu.

Právě tu začíná valná hromada autobazarů AAA Auto, které v září vstoupily na pražskou burzu. Nikde nepotkáte žádné hloučky akcionářů ani spěchající opozdilce, jak bývá u podniků na burze zvykem.

Nic na tom nemění ani fakt, že "Áčka" loni místo slibovaného zisku prodělala 4,8 milionu eur. A akcie jim spadly z 55 na 20 korun, tedy nejvíce z celé burzy.

Do Amsterdamu, kde je firma oficiálně registrovaná, nepřijel jediný z českých nebo maďarských akcionářů, kteří loni akcie AAA koupili jako nadějnou investici. Dorazili jen ti, kteří jsou zároveň ve vedení firmy. "Držiteli akcií jsme tu byli jen já a pan Kulhánek," přiznává Anthony Denny - Australan, který si v největším autobazaru někdejšího východního bloku ponechal 74procentní podíl a měl na valné hromadě dobrou příležitost vysvětlit akcionářům, co s jejich penězi dál bude.

Jenže Amsterdam je daleko, a tak schůzi nikdo nezdržoval. Akcionáři se "sešli" v devět ráno - a do desíti už byly všechny body schváleny. Manažeři dostanou motivační program, na což firma může z burzy vykoupit až deset procent akcií. A do vedení přicházejí posily Kamil Ziegler a Vratislav Válek.

"Je pravda, že mnozí nedorazili také proto, že se valná hromada konala v Nizozemsku. Já osobně bych si přál, aby se setkání akcionářů konalo v Pr'
'V moderní prosklené budově Triport 3 na amsterdamském letišti Schiphol panuje klid. Drobná blonďatá recepční znuděně zívá, tři opraváři se vrtají v klubku kabelů vytažených ze stropu.

Právě tu začíná valná hromada autobazarů AAA Auto, které v září vstoupily na pražskou burzu. Nikde nepotkáte žádné hloučky akcionářů ani spěchající opozdilce, jak bývá u podniků na burze zvykem.

Nic na tom nemění ani fakt, že "Áčka" loni místo slibovaného zisku prodělala 4,8 milionu eur. A akcie jim spadly z 55 na 20 korun, tedy nejvíce z celé burzy.

Do Amsterdamu, kde je firma oficiálně registrovaná, nepřijel jediný z českých nebo maďarských akcionářů, kteří loni akcie AAA koupili jako nadějnou investici. Dorazili jen ti, kteří jsou zároveň ve vedení firmy. "Držiteli akcií jsme tu byli jen já a pan Kulhánek," přiznává Anthony Denny - Australan, který si v největším autobazaru někdejšího východního bloku ponechal 74procentní podíl a měl na valné hromadě dobrou příležitost vysvětlit akcionářům, co s jejich penězi dál bude.

Jenže Amsterdam je daleko, a tak schůzi nikdo nezdržoval. Akcionáři se "sešli" v devět ráno - a do desíti už byly všechny body schváleny. Manažeři dostanou motivační program, na což firma může z burzy vykoupit až deset procent akcií. A do vedení přicházejí posily Kamil Ziegler a Vratislav Válek.

"Je pravda, že mnozí nedorazili také proto, že se valná hromada konala v Nizozemsku. Já osobně bych si přál, aby se setkání akcionářů konalo v Praze nebo Budapešti, abych s těmi lidmi mohl o existujících problémech mluvit. Stanovy společnosti však říkají, že to musí být v Nizozemsku," říká Denny.

Společnost AAA Auto loni namísto slibovaného zisku skončila ve ztrátě 4,8 milionu eur. Byla to první ztráta od založení firmy, která však přišla zrovna v roce, kdy "Áčka" vstoupila na burzu. To okamžitě strhlo vlnu spekulací, zda vedení nevědělo o problémech již před burzovní premiérou a nelákalo investory na vidinu rychlého růstu zisků i cen akcií. Místo toho se od zahajovacích 55 korun za akcii ale její kurz propadl na současných zhruba 20 korun.

Nic jsme nevěděli
"Až do října bylo všechno v pořádku. Na kolena nás srazil až konec roku. Nikdy jsem neviděl, že by poptávka tak rychle klesla. Prodej aut v posledních měsících klesl o 15 procent. To se absolutně nedalo očekávat," hájí se Denny.

Podle nejnovějších čísel sice prodeje aut "Áčkám" začátkem tohoto roku vyrostly o šest procent. To ovšem analytici i samotná firma označuje za spíše menší nárůst. Jako hlavní důvody pomalého růstu prodejů, který pokračuje již druhé čtvrtletí, jsou uváděny rostoucí prodeje nových vozů, individuální dovoz ojetých aut, který měl být podporován posílením české koruny a rovněž vstupem ČR do Schengenského prostoru.

Přesto Denny stále věří, že se jeho společnost na burze vzpamatuje. Jeho tým tak posílil zkušený finančník Kamil Ziegler, který působil jako finanční ředitel Kellnerovy skupiny PPF. Od loňska je šéfem dozorčí rady bývalý generální ředitel Škoda Auto Vratislav Kulhánek, který vzal na sebe snižování nákladů. Podle něj je jedním z hlavních kroků, jak toho docílit, snížení počtu zaměstnanců. Chystá se ale třeba i odprodej aktivit souvisejících s prodejem nových aut.

Motivační program
Pokud se managmentu povede akcie firmy zachránit, čeká je sladká odměna. Valná hromada v čele s Dennym totiž schválila motivační opční program, který každému výkonnému členu představenstva dává nárok na nákup 200 tisíc akcií AAA Auto. Manažeři ale získají akcie za zvýhodněnou cenu - tedy dnešní cenu na burze - pouze v případě, že jejich cena bude za tři roky alespoň čtyři eura na akcii.

28.4.2007, Jan Sochor, Hospodářské noviny'

RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.