RM-SYSTÉM»Události»Bazary AAA prodělaly ještě víc, než se čekalo
Bazary AAA prodělaly ještě víc, než se čekalo
29.02.2008 00:00
Společnost AAA Auto, která v pěti zemích střední Evropy provozuje síť autobazarů, se loni rozmáchla k mohutné expanzi - a prodělala. Ztráta »Áček« dosáhla nečekaně vysokých 4,9 milionu eur, v přepočtu 120 milionů korun. To je čtyřikrát více, než se očekávalo.
Ještě v září, kdy firma vstupovala na pražskou burzu, přitom její šéf Anthony Denny hovořil o zisku za celý rok osm milionů eur. Na začátku tohoto měsíce však už firma oznámila, že vykáže ztrátu. To okamžitě strhlo vlnu spekulací, zda vedení nevědělo o problémech již před vstupem na burzu a nelákalo investory na vidinu rychlého růstu zisků i cen akcií. Místo toho se od zahajovacích 55 korun za akcii ale její kurz propadl na současných zhruba 24 korun.
»Nic jsme nevěděli« »Až do října bylo všechno v pořádku. Na kolena nás srazil až konec roku. Nikdy jsem neviděl, že by poptávka tak rychle klesla. Prodej aut v posledních měsících klesl o 15 procent. To se absolutně nedalo očekávat,« hájí se Denny.
Výsledek hospodaření tak výrazně ovlivnil propad ve čtvrtém kvartále. Faktorů, které vehnaly čistý zisk do záporných čísel, je několik. V minulém roce došlo k historické expanzi společnosti. AAA se rozrostla o 20 na 45 autocenter v Česku, Maďarsku, Polsku, Slovensku a Rumunsku. S otevřením nových autobazarů ale přišly nečekané problémy.
»Měli jsme potíže s hledáním nových kvalitních zaměstnanců. Nejvíce společnost narazila v Maďarsku a Polsku. Na vedení poboček jsme dosazovali lidi z Česka, kteří nám p
Ještě v září, kdy firma vstupovala na pražskou burzu, přitom její šéf Anthony Denny hovořil o zisku za celý rok osm milionů eur. Na začátku tohoto měsíce však už firma oznámila, že vykáže ztrátu. To okamžitě strhlo vlnu spekulací, zda vedení nevědělo o problémech již před vstupem na burzu a nelákalo investory na vidinu rychlého růstu zisků i cen akcií. Místo toho se od zahajovacích 55 korun za akcii ale její kurz propadl na současných zhruba 24 korun.
»Nic jsme nevěděli« »Až do října bylo všechno v pořádku. Na kolena nás srazil až konec roku. Nikdy jsem neviděl, že by poptávka tak rychle klesla. Prodej aut v posledních měsících klesl o 15 procent. To se absolutně nedalo očekávat,« hájí se Denny.
Výsledek hospodaření tak výrazně ovlivnil propad ve čtvrtém kvartále. Faktorů, které vehnaly čistý zisk do záporných čísel, je několik. V minulém roce došlo k historické expanzi společnosti. AAA se rozrostla o 20 na 45 autocenter v Česku, Maďarsku, Polsku, Slovensku a Rumunsku. S otevřením nových autobazarů ale přišly nečekané problémy.
»Měli jsme potíže s hledáním nových kvalitních zaměstnanců. Nejvíce společnost narazila v Maďarsku a Polsku. Na vedení poboček jsme dosazovali lidi z Česka, kteří nám p
Společnost AAA Auto, která v pěti zemích střední Evropy provozuje síť autobazarů, se loni rozmáchla k mohutné expanzi - a prodělala. Ztráta »Áček« dosáhla nečekaně vysokých 4,9 milionu eur, v přepočtu 120 milionů korun. To je čtyřikrát více, než se očekávalo.
Ještě v září, kdy firma vstupovala na pražskou burzu, přitom její šéf Anthony Denny hovořil o zisku za celý rok osm milionů eur. Na začátku tohoto měsíce však už firma oznámila, že vykáže ztrátu. To okamžitě strhlo vlnu spekulací, zda vedení nevědělo o problémech již před vstupem na burzu a nelákalo investory na vidinu rychlého růstu zisků i cen akcií. Místo toho se od zahajovacích 55 korun za akcii ale její kurz propadl na současných zhruba 24 korun.
»Nic jsme nevěděli« »Až do října bylo všechno v pořádku. Na kolena nás srazil až konec roku. Nikdy jsem neviděl, že by poptávka tak rychle klesla. Prodej aut v posledních měsících klesl o 15 procent. To se absolutně nedalo očekávat,« hájí se Denny.
Výsledek hospodaření tak výrazně ovlivnil propad ve čtvrtém kvartále. Faktorů, které vehnaly čistý zisk do záporných čísel, je několik. V minulém roce došlo k historické expanzi společnosti. AAA se rozrostla o 20 na 45 autocenter v Česku, Maďarsku, Polsku, Slovensku a Rumunsku. S otevřením nových autobazarů ale přišly nečekané problémy.
»Měli jsme potíže s hledáním nových kvalitních zaměstnanců. Nejvíce společnost narazila v Maďarsku a Polsku. Na vedení poboček jsme dosazovali lidi z Česka, kteří nám pak chyběli. Do Polska jsme získávali pracovní sílu dokonce z Británie,« říká Denny, který tvrdí, že nemohl očekávat ani problémy se zaměstnanci. Otevření některých poboček se zpozdilo a jejich provoz byl zahájen až ke konci roku, což je sezónně nejslabší období. Svou roli tu sehrála i v posledních měsících minulého roku výrazně posilující koruna.
Negativní výsledky měly dopad na včerejší obchodování akcií AAA na burze. Krátce po otevření pražské burzy klesly akcie firmy až o třináct procent, v průběhu dne se pokles ustálil na necelých osmi procentech.
»Do budoucna akcie nebudou oživovat. O ceně akcií rozhodnou výhledy a cíle společnosti.« říká analytik agentury Cyrrus Karel Potměšil.
Analytici společnosti Atlantik FT ve své zprávě uvádějí, že výše ztráty vyvolá další tlak na pokles ceny akcie a že bude trvat nějaký čas, než se navrátí důvěra investorů.
Jak z toho ven?
Denny včera představil plány, které by měly letos vrátit firmu k ziskovosti. Za styčné body označil maximalizaci tržeb a ziskovosti ve všech pobočkách, rozložení budoucí plánované expanze společnosti do delšího časového období, snižování nákladů a organizační změny struktury vrcholového vedení společnosti.
V roce 2008 plánuje AAA Auto otevřít tři až šest nových autocenter. To je oproti loňsku výrazné zpomalení. Firma o rok odložila i expanzi do Ruska. Situace kolem vykázané ztráty »Áček« je nejasná. Podezřelé je třeba, že propad do ztráty za rok 2007, když první tři čtvrtletí byla zisková, vysvětluje společnost i použitým způsobem účtování.
»Některé nákladové položky vyplývající z předchozích čtvrtletí jsme zaúčtovali až závěrem roku,« řekl před časem tiskový mluvčí Smutný. Šlo prý o důsledek zavádění nových reportingových procesů a IT systémů. Podle Dennyho však byl dopad těchto opatření na ztrátu zanedbatelný.
Jana Horká, Jan Sochor, Hospodářské noviny, 29.2.2008
Ještě v září, kdy firma vstupovala na pražskou burzu, přitom její šéf Anthony Denny hovořil o zisku za celý rok osm milionů eur. Na začátku tohoto měsíce však už firma oznámila, že vykáže ztrátu. To okamžitě strhlo vlnu spekulací, zda vedení nevědělo o problémech již před vstupem na burzu a nelákalo investory na vidinu rychlého růstu zisků i cen akcií. Místo toho se od zahajovacích 55 korun za akcii ale její kurz propadl na současných zhruba 24 korun.
»Nic jsme nevěděli« »Až do října bylo všechno v pořádku. Na kolena nás srazil až konec roku. Nikdy jsem neviděl, že by poptávka tak rychle klesla. Prodej aut v posledních měsících klesl o 15 procent. To se absolutně nedalo očekávat,« hájí se Denny.
Výsledek hospodaření tak výrazně ovlivnil propad ve čtvrtém kvartále. Faktorů, které vehnaly čistý zisk do záporných čísel, je několik. V minulém roce došlo k historické expanzi společnosti. AAA se rozrostla o 20 na 45 autocenter v Česku, Maďarsku, Polsku, Slovensku a Rumunsku. S otevřením nových autobazarů ale přišly nečekané problémy.
»Měli jsme potíže s hledáním nových kvalitních zaměstnanců. Nejvíce společnost narazila v Maďarsku a Polsku. Na vedení poboček jsme dosazovali lidi z Česka, kteří nám pak chyběli. Do Polska jsme získávali pracovní sílu dokonce z Británie,« říká Denny, který tvrdí, že nemohl očekávat ani problémy se zaměstnanci. Otevření některých poboček se zpozdilo a jejich provoz byl zahájen až ke konci roku, což je sezónně nejslabší období. Svou roli tu sehrála i v posledních měsících minulého roku výrazně posilující koruna.
Negativní výsledky měly dopad na včerejší obchodování akcií AAA na burze. Krátce po otevření pražské burzy klesly akcie firmy až o třináct procent, v průběhu dne se pokles ustálil na necelých osmi procentech.
»Do budoucna akcie nebudou oživovat. O ceně akcií rozhodnou výhledy a cíle společnosti.« říká analytik agentury Cyrrus Karel Potměšil.
Analytici společnosti Atlantik FT ve své zprávě uvádějí, že výše ztráty vyvolá další tlak na pokles ceny akcie a že bude trvat nějaký čas, než se navrátí důvěra investorů.
Jak z toho ven?
Denny včera představil plány, které by měly letos vrátit firmu k ziskovosti. Za styčné body označil maximalizaci tržeb a ziskovosti ve všech pobočkách, rozložení budoucí plánované expanze společnosti do delšího časového období, snižování nákladů a organizační změny struktury vrcholového vedení společnosti.
V roce 2008 plánuje AAA Auto otevřít tři až šest nových autocenter. To je oproti loňsku výrazné zpomalení. Firma o rok odložila i expanzi do Ruska. Situace kolem vykázané ztráty »Áček« je nejasná. Podezřelé je třeba, že propad do ztráty za rok 2007, když první tři čtvrtletí byla zisková, vysvětluje společnost i použitým způsobem účtování.
»Některé nákladové položky vyplývající z předchozích čtvrtletí jsme zaúčtovali až závěrem roku,« řekl před časem tiskový mluvčí Smutný. Šlo prý o důsledek zavádění nových reportingových procesů a IT systémů. Podle Dennyho však byl dopad těchto opatření na ztrátu zanedbatelný.
Jana Horká, Jan Sochor, Hospodářské noviny, 29.2.2008
RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.