RM-SYSTÉM»Události»Finská Nokia prodává svou luxusní značku mobilů Vertu

Finská Nokia prodává svou luxusní značku mobilů Vertu

09.12.2011 09:20
Výrobce nejdražších telefonů na světě změní svého majitele. Finský výrobce mobilních telefonů Nokia plánuje v rámci své restrukturalizace prodat dceřinou společnost Vertu. Podle deníku Financial Times je poradcem pro prodej banka Goldman Sachs. Zájem zatím mají především fondy soukromého kapitálu, i když jednání o prodeji jsou zatím ve velmi rané fázi. Vertu Nokia vytvořila v roce 1998 jako výrazně úzkoprofilovou značku pro zákazníky, kteří vyžadují luxusní zboží. Ročně se její prodeje počítají v tisících, zatímco "velká" Nokia vychrlí do světa každý kvartál přes sto milionů mobilů.

Jde o jedinou značku na světě, která se programově soustřeďuje na luxus. Telefony nejsou technologicky příliš pokročilé. Důraz se klade na zpracování a materiály - telefony jsou vyrobené z pravé kůže, nerez oceli, tvrzeného skla či u dražších modelů ze safíru nebo zlata. Mobily se vyrábějí v Británii a kompletaci vždy zajišťuje jeden
konkrétní zaměstnanec, který se podepíše dovnitř pod baterii. Unikátní službou, která značku Vertu odlišuje od ostatních mobilních telefonů, je "concierge", červené tlačítko na boční straně přístroje, kterým zavolá majitel telefonu osobnímu asistentovi, jenž pro něj má plnit různé úkoly, například poradit se stěhováním do jiné země, zamluvit vhodnou restauraci, přivolat taxi, zarezervovat letenky nebo hotel a provádět další rychlé služby.
Mobilní luxus pro stovky Čechů Telefony si oblíbili hlavně bohatí byznysmeni, šejkové, topmodelky a celebrity. Největšími trhy jsou Rusko, Asie a Blízký východ, Vertu naopak není vůbec úspěšné v Japonsku, kde společnost své obchody zcela uzavřela letos v červenci. Jeden z dřívějších modelů osázený diamanty vlastní například moderátor Leoš Mareš.
Tržní hodnota Vertu není známá, ale podle FT jsou tržby společnosti mezi dvěma až třemi sty miliony eur ročně.
V Česku prodává telefony Vertu ve specializovaném butiku v Praze v Pařížské ulici společnost John Grove & partners. Podle partnera firmyVladana Hájka jich prodala už "stovky" kusů. "Prodejnost stále roste, zákazníci se vracejí pro nové modely a přicházejí i noví. Daří se nám oslovovat vážené, náročné a úspěšné lidi, přední právníky, finančníky, investory či lékaře," dodal Hájek, jehož společnost kromě Česka obsluhuje i slovenský, polský a maďarský trh.
Velké změny v Nokii Prodej značky Vertu je součástí masivních změn, kterými prochází dříve zcela jasně dominantní finský výrobce mobilů. Od začátku roku provedl první nefinský manažer v čele Nokie Stephen Elop řadu změn - z firmy odešly tisíce zaměstnanců, část vývoje softwaru přesunul k externím dodavatelům a uzavřel některé továrny. Elop také v segmentu chytrých mobilů, kde Nokii jasně válcuje Apple a telefony s operačním systémem Android od Googlu, vsadil na "třetího vzadu" - firmu Microsofta její systém Windows Phone. Nokia představila první telefony s mobilními Windows minulý měsíc, kdy je začala prodávat na šesti největších evropských trzích. V lednu se začnou nové Nokie prodávati v Česku. Uvedení na trh provází nejmasivnější reklamní kampaň v dějinách firmy, podílí se na ní i Microsofta mobilní operátoři.

Zdroj: Ondřej Malý, Hospodářské noviny


RM-SYSTÉM, česká burza cenných papírů a.s.

Další zprávy